מיתוס שני על אושר
בפוסט הקודם הצגנו שלושה מיתוסים מרכזיים שמייצרים את מה שהגדיר הסופר והמטפל הידוע ראס האריס  כ-"מלכודת האושר":
1) אושר הוא המצב הטבעי לבני האדם.
2) להיות מאושר פירושו להרגיש טוב כל הזמן.
3)אם אני לא מאושר אז אני פגום.

בואו נדבר הפעם על המיתוס השני - "להיות מאושר פירושו להרגיש טוב כל הזמן". 

ההגדרה המילונית של 'אושר' היא:  מצב של נעימות וסיפוק. ביננו, כמה זמן יכולה להמשך תחושה של נעימות וסיפוק? חישבו על אחד הימים המאושרים בחייכם ונסו להזכר במשך כמה זמן הרגשתם באמת מאושרים עד שהתגנבה פנימה איזו תחושה אחרת כמו כעס, חשש, תסכול או אכזבה?

העניין הוא, שרוב הדברים שנותנים לנו את התחושה הזאת של נעימות וסיפוק, לא תמיד מביאים איתם רק רגשות נעימים. חישבו למשל על מערכות יחסים אוהבות בחייכם, על האנשים שאיתם אתם מבלים את רוב זמנכם. האם במערכות יחסים אלו יש רק רגשות נעימים וחיוביים?  

במערכות יחסים טובות נרגיש תמיד אהבה ושמחה, אבל יהיו גם רגשות של מתח, קונפליקט וקושי. אם אתם הורים, למשל, אתם בטח מרגישים שילדיכם מביאים לחייכם תחושות של משמעות, ייעוד וסיפוק. אבל, אם אנחנו כנים, הם מביאים גם לעיתים רגשות של כעס, תסכול, אשמה וכו'. מדהים איך האנשים הללו, שאנחנו כל כך אוהבים, יכולים לעורר בנו לפעמים תחושות כל כך חזקות וכואבות. הדבר נכון גם לגבי כל פרוייקט משמעותי בחיינו, כמו בניית קריירה. הדברים שהופכים את חיינו לעשירים ומשמעותיים מספקים לנו גם לא מעט קושי ורגשות מאתגרים לצד הרגשות הטובים והנעימים.

לכן - ההגדרה המדוייקת יותר של אושר היא: מצב בו אנו חיים חיים עשירים, מלאים ומשמעותיים שבהם אנחנו חווים את כל קשת הרגשות. 

אם נקבל את ההגדרה הזו, לא ניתן למיתוס השני להפיל אותנו למלכודת האושר.

ומה לגבי שני המיתוס השלישי? קיראו בבלוגצ'יק הבא.