מיינדפולנס

מיינדפולנס היא היכולת להיות נוכח/ת, לשים לב למה שמתרחש כאן ועכשיו, ברגע זה ודקה אחר דקה, במקום לחשוב על העבר או לדאוג לעתיד. מחקרים רבים הראו את היתרונות הרגשיים והגופניים של נוכחות זו, ואת יכולתה לסייע בהתמודדות עם לחץ, חרדה ודיכאון. השילוב של תרגול המיינדפולנס בטיפול מאפשר לנו להאיר את חוויות חיינו בצורה עמוקה ומזווית אחרת, מסייע לבחון התנהגויות שאנו עושים "על אוטומט" ומהווה כלי שבעזרתו נוכל לטפח באופן מודע ומכוון את האושר שלנו.

לכולנו יש זיכרונות עזים מרגעים משמעותיים בחיינו והם לרוב מרגעים בהם הרגשנו נוכחות חזקה. מיינדפולנס מאפשר לנו להרחיב את מינון החוויות האלה על ידי הפניית תשומת לב לרגע הזה בצורה מכוונת ולא שיפוטית. ההבנה שההווה הוא הזמן היחיד בו אנו חיים, יכולה להאיר את חוויות חיינו בצורה עמוקה ואחרת לגמרי.

פעולות רבות, מחשבות רבות ורגשות רבים בחיינו פועלים על "טייס אוטומטי", כלומר ללא מודעות וכוונה, אלא מתוך הרגל ודפוס ישן. לעיתים יש בכך יתרונות, נוכל לעשות מספר פעולות בו-זמנית ולהשקיע בכל אחת מהן פחות מאמץ: לנהוג ולהקשיב למוסיקה, לדבר בטלפון תוך כדי שטיפת כלים, ועוד.

אך לאוטומטיות זו עשוי להיות גם מחיר כבד: אובדן חופש הבחירה. פעולה אוטומטית נעשית בלי מודעות, ומודעות הכרחית כדי לבחור. הכוונה אינה רק לפעולות גופניות אוטומטיות. אוטומטיות קיימת גם בשיחה, במחשבות ואפילו בתגובות רגשיות. כשאנו נוסעים במסלולים אוטומטיים בדרכי הרגש ובצומתי ההחלטה, אנחנו מוצאים את עצמנו מתרגזים בלי שהתכוונו לכך. מוצאים את עצמנו אוכלים בלי מודעות. מתעוררים כמו מחלום אחרי שעתיים מול הטלוויזיה או האינטרנט, כאילו לא היינו שם כדי לבחור מה לעשות עם הזמן היקר שלנו. אנחנו נופלים שוב ושוב לאותם בורות רגשיים וחוזרים על אותן טעויות שמקורן בדפוסים ישנים ועמוקים אותם קשה לשנות ללא מודעות ובחירה.

בעזרת המיינדפולנס נחזיר לעצמו את הבחירה, ועל הדרך נשפר גם את איכות חיינו באופן כללי. המיינדפולנס יעזור לנו ללמוד כיצד להיות בנוכחות מלאה ברגעים רבים בחיינו, מתוך הסכמה לפגוש את מה שיש, בין אם הוא טוב או רע. זהו הלך רוח שהופך את החיים שלנו לנוכחים יותר, עשירים יותר, פחות תגובתיים ואוטומטיים, יותר יצירתיים וגמישים, ובקיצור טובים יותר לעצמנו ולאחרים.